zaterdag 29 januari 2011

Les 4: Het vraaggesprek/bronnen

Deze les hebben we een rollenspel gedaan waarbij we geprobeerd hebben de LSDE(luisteren, samenvatten, doorvragen en evalueren)techniek te gebruiken en bij doorvragen niet vragen wilt u dit of dat. Je geeft de klant dan maar 2 keuzes.
Bij het begin van het gesprek niet meteen sturen later kun je met gesloten vragen eventueel wel sturen als dat nodig mocht zijn.

Wat wèl gebruikt kan worden bij de openingsfase zijn open vragen met:
Wat, waar, wanneer, hoe, welke, kunt.., wat bedoelt u precies..

Daarna samenvatten (eventueel sturen met gesloten vragen)en vragen of men de gevonden informatie bruikbaar vindt.

Valkuilen zijn: niet goed doorvragen en meteen met je hoofd al bij de documenten zitten tijdens het stellen van de vraag door de klant.

Reflectie: Het is lastig om bovenstaande technieken tijdens het rollenspel te gebruiken. Je merkt dat er meer ervaring voor nodig is om niet in de valkuilen te trappen. Ik was vooral al bezig om tijdens de vraag al in mijn hoofd te zoeken naar mogelijkheden. Eerst rustig luisteren dus!!!

Bronnen die je kan raadplegen:
.

Literom: bevat recensies en interviews van auteurs (bron = waarin de recensie heeft gestaan)
Fictierom bevat bibliografische gegevens: titelbeschrijving en annotatie(korte beschrijving), ook van vertaalde boeken in het nederlands.
Wereldliterom voor vertaalde boeken in het nederlands.
Zoeken op genre en onderwerp. Bedoeld voor lezersadvies


Literatuurplein: bevat tips, trends, video's, nieuws en actueel. Voornamelijk nederlands maar ook wel uit het buitenland.
Ook handig is de "wereldkaart" die je kunt gebruiken om boeken op te zoeken die zich afspelen of gaan over een bepaalde stad of deel van de wereld.

2 opmerkingen:

  1. De bronnen die je noemt kunnen geraadpleegd worden in inze I-bibliotheek door ons, maar ook door de bezoekers zelf. Ik begeleid de bezoekers ook wel naar ons internet-eiland, laat zien hoe het werkt en laat ze vervolgens zelf zoeken. (alleen als ze dat zelf willen, natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, mijn valkuil is altijd te denken dat er van mij wordt verwacht om meteen een antwoord klaar te hebben. Ik probeer de klant nu bij te trekken bij het beantwoorden van hun vraag.
    Ze hebben ook vaak zelf al in de catalogus gekeken of "gegoogled" maar je kan ze helpen met het suggereren van b.v andere trefwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen