Deze les hebben we per groepje een mindmap op een groot vel papier gemaakt.
Mindmapping is een techniek die je kan helpen om informatie, gedachten en denkpatronen in beeld te brengen. Het helpt nieuwe verbanden te zien, op andere ideeën te komen en overzicht te behouden. Mindmapping zorgt ervoor dat de beide helften van je hersenen worden gestimuleerd: zowel de linkerzijde voor het rationele en logische denken als de rechterzijde voor het zichtbaar maken van het creatieve denken.
In de praktijk betekent dit dat je meer kan onthouden, makkelijker en beter kan leren, dat je meer en sneller inzicht krijgt, makkelijker en beter overzicht houdt, effectiever kunt brainstormen, beter plannen, enz.
Voor ons als toekomstige inlichtingenmedewerker is het de bedoeling dat we bij een gestelde speurvraag een mindmap in ons hoofd maken. Veel oefenen dus! Een mindmap maken op papier vind ik wel een goede en snelle techniek.
Wil je meer weten over mindmapping, kijk dan op You Tube bij Tony Buzan(de uitvinder.
Ook hebben we weer geoefend in groepjes als vragensteller, beantwoorder en observator.
Bij de I-Bibliotheek, bij Uitrekselbank, Wereldliterom, DBNL,Romanadvies, Crimezone en Boekwinkeltjes.nl, hebben we de antwoorden opgezocht van de vragenlijst.
vrijdag 11 februari 2011
De praktijk: het Inlichtingenbureau
Deze week heb ik voor het eerst meegedraaid bij het Inlichtingenbureau.
Dat is heel wat anders dan zo af en toe inspringen als een collega even van haar plaats is.
Gelukkig waren er veel vragen en heb ik er goed op gelet dat ik eerst rustig naar de vraag luister en daarna pas ging denken welke stappen ik moest ondernemen (mijn valkuil). Voor mijn gevoel ging dat prima.
De klassieke oefenvraag: "Ik wil iets over Amerika" werd ook aan mij gesteld.
Dus doorvragen: (geen "of" proberen te gebruiken!). Er kwamen wat plaatsen uit en ben toen met de lener naar de kast gelopen waar ze helemaal tevreden wegging met 2 boeken over verschillende parken en beschrijvingen van verschillende steden. Missie geslaagd!
Ook nog een vraag van een buitenlandse mevrouw die een dvd wilde van een cursus Nederlands. Met Elly meegelopen naar NT2 afdeling en de I-bibliotheek laten zien met daarop sites met oefeningen die je ook thuis kunt doen(via Inburgering NT2). Dat laatste wist ik niet, dus weer wat geleerd.
De rest van de vragen hadden betrekking op het zoeken van titels.
Van Annet nog een leuke zoekvraag gekregen die ik best wel snel had opgezocht.Een boek dat ik via ZH-bibliotheek in bibl.Den Haag had gevonden) Leuk om tussendoor te doen! Blijf dat doen Annet, vind ik ook leerzaam en kost niet veel tijd bij de receptiebalie tijdens de stille minuutjes.
Dat is heel wat anders dan zo af en toe inspringen als een collega even van haar plaats is.
Gelukkig waren er veel vragen en heb ik er goed op gelet dat ik eerst rustig naar de vraag luister en daarna pas ging denken welke stappen ik moest ondernemen (mijn valkuil). Voor mijn gevoel ging dat prima.
De klassieke oefenvraag: "Ik wil iets over Amerika" werd ook aan mij gesteld.
Dus doorvragen: (geen "of" proberen te gebruiken!). Er kwamen wat plaatsen uit en ben toen met de lener naar de kast gelopen waar ze helemaal tevreden wegging met 2 boeken over verschillende parken en beschrijvingen van verschillende steden. Missie geslaagd!
Ook nog een vraag van een buitenlandse mevrouw die een dvd wilde van een cursus Nederlands. Met Elly meegelopen naar NT2 afdeling en de I-bibliotheek laten zien met daarop sites met oefeningen die je ook thuis kunt doen(via Inburgering NT2). Dat laatste wist ik niet, dus weer wat geleerd.
De rest van de vragen hadden betrekking op het zoeken van titels.
Van Annet nog een leuke zoekvraag gekregen die ik best wel snel had opgezocht.Een boek dat ik via ZH-bibliotheek in bibl.Den Haag had gevonden) Leuk om tussendoor te doen! Blijf dat doen Annet, vind ik ook leerzaam en kost niet veel tijd bij de receptiebalie tijdens de stille minuutjes.
Abonneren op:
Posts (Atom)