donderdag 14 april 2011

De praktijk: het Inlichtingebureau




De afgelopen week zo af en toe even bij het Inlichtingebureau gezeten.
Ook Caroline geholpen met een klas te begeleiden naar de Jeugdafdeling(ze kwamen te vroeg en Caroline was bezig met een andere klas helpen uitlenen) waar ik via de catalogus kinderen hielp zoeken naar het boek van hun keuze.
Vraag: door meisje 9 jr., naar Anne Frank. Alles was uitgeleend of niet geschikt voor haar leeftijd. Gelukkig toch nog een boekje in de kast gevonden bij Mens en Wereld: Anne Frank, haar leven in brieven en foto's. Meisje helemaal blij.
Vraag: Deel 2 van de Daltons. Gevonden bij C-boeken via Bicat-reeks of serie. Was niet geschik voor haar leeftijd, meisje teleurgesteld. Deel 1 bleek wel een B-boek te zijn. Ze ging op zoek naar een ander boek.
Vraag: Cursus Arabisch: Koran vertaling. was uitgeleend en een ander boek niet te vinden. In de kast gezocht naar een andere mogelijkheid en die was er gelukkig. De Koran in het Nederlands met de Arabische vertaling ernaast (vanuit onze cultuur gezien).
Lener ging zeer tevreden naar huis.
Vraag: Niet-lener procedure internet en printen uitgelegd.
Vraag: Informatie over e-Books. Inlichtingen verstrekt voor een e-reader en de lener aangemeld bij e-Portal.
Vraag: Boek M. Vasalis. Schrijver wist lener niet(Maaike Meijer). Opgezocht in Bicat. Niet aanwezig, boek was wel in bestelling.
In Z-H-cat- Den Haag wel in collectie maar uitgeleend en dus niet mogelijk om te reserveren.(wist niet dat bij niet aanwezig het object niet te reserveren is)

Het voortgangsgesprek



Samen met Ingrid weer het 3 wekelijkse voortgangsgesprek gehad met Elly.
I.v.m. mijn werkstuk wilde ik weten wat het verschil is tussen een annotatie en een korte omschrijving.
In Bicat staat bij de titel veel informatie vermeld. O.a. de annotatie = een hele korte beschrijving van de inhoud van het boek, bestaande uit ong. 2 zinnen. Klik je op "Meer informatie" dan zie je een korte omschrijving van de inhoud. Het is een recensie, geschreven door personen die zich hiervoor hebben aangemeld bij Biblion.
Volgende keer gaan we een begin maken met het reflectieverslag.

zondag 10 april 2011

Week van het oor



Omdat 11 april de Week van het oor begint heb ik samen met Ingrid de tafel "actueel" voorzien van informatieve boeken voor volwassenen en jeugd(deze keer de tafel i.p.v. de kast omdat a.s. maandag een standje komt bij het gezondheidspunt en er mondeling voorlichting wordt gegeven over hoorproblemen). We hebben materiaal opgezocht in bicat waarbij we de volgende trefwoorden hebben gebruikt: doof, slechthorend, hoorproblemen, gehoor hebben gebruikt. Ook kwamen er nog 2 romans naar boven die we ook hebben neergelegd. Anik heeft de presentatie nog compleet gemaakt met de posters van de Week van het oor.

Bronnen en zoektermen


Deze les kregen we de opdracht om vragen op te zoeken met gebruikmaking van de bronnenlijst(uitgeprint)en GEEN gebruik te maken van google.
Vraag jezelf eerst af:
1. welke bronnen je wilt raadplegen
2. welke zoektermen je gaat gebruiken
3. ga dan pas zoeken

We hebben ook gebruik gemaakt van de I-Bibliotheek: Naslag + Documentatie,
SC(Staatscourant), Wikipedia + Winkler Prins.

Bronnen zijn er in verschillende soorten en vormen :
Naslagwerken = boek bevat geordende informatie, rapporten, memoranda, tijdschriftartikelen, monografieën,
wetboeken, normbladen enz.


Onder inhoud verstaan wij indeling in:

- Primaire bron= boek of artikel zelf
- Secondaire bron = info over...
- Tertiaire bron = over-over ...

Bibliografisch apparaat = verzameling secondaire bronnen(info over...)
= grote verscheidenheid van bibliografieën en andere naslagwerken.

Onderdelen van bibliografisch apparaat:
- literatuurgidsen
- bibliografie over bibliografieën
- nationale- en internationale bibliografieën
- catalogie
- encyclopedieën, woordenboeken e.d.


Sleutelbronnen = overzichten die naar een specifieke soort bron verwijzen:
- Bibliotheekcatalogi
- Literatuurgidsen: titels beginnen vaak met Wegwijzer in de ...literatuur
- Sommige bibliografieën met name bibliografieën van bibliografieën = tertaire bronnen

Aandachtspunten bij het analyseren van bronnen:
Wat is een bron W.A.A.R.D. (zie blog 30/3/11).

Bibliografie = lijst van titels van publicaties b.v. over stad, land, vrouwen, kinderen enz. en volgens bepaalde regels gerangschikt b.v. alfabetisch.

Functie bibliografie:
Verifiëren en/of completeren van bibliografische gegevens (t.b.v.o.a. IBL).
Collectievorming.
Geeft overzicht van stand van zaken op bepaald wetenschapsgebied.
Identificaties van publicaties
Basis van cultuurgeschiedenis
Opsporen van relevante literatuur

Soorten vermeldingen in bibliografieën (zie blz.102):
Titelsignalering: vaak 2 componenten,aantal blz. auteur, uitgever, jaargang.
Inhoudelijke verwerking: inhoud,waar gaat het over,trefwoorden, pimcode, siso.

Typen bibliografieën:
1. Bibliografieën naar inhoud
2. Bibliografieën naar hun ontstaan
3. Bibliografieën naar tijdsbestek
4. Bibliografieën naar hun organisatie
5. Universele en speciale bibliografieën
6. Bibliografieën naar wijze van verschijning

Retrospectieve catalogus (b.v.Short Titel Cat. Nederlands STCN) = terug kijken naar ...
Cumulatieve catalogus (b.v. Brinkman's Cumul.Cat. BCC)= opstapeling, bij elkaar optellen.
Prospectieve catalogus = vermelding van nog te verschijnen titels