donderdag 31 maart 2011

Welke rol spelen wij allen in het team?



De laatste les Klantgerichtheid begonnen we met het invullen van de Belbin- vragenlijst. De uitslag geeft aan welke rol je in een team speelt.
Bijv.: een richtinggever, vormgever, toetser, werker, groepswerker, onderzoeker, afmaker en specialist.
Als iedereen van het team de vragenlijst zou invullen kun je aan de hand van de uitslagen bepalen welk type het team eventueel zou kunnen versterken.
Opvallend was wel dat het grootste deel van de cursisten de hoogste score bij werker of groepswerker had.
Ook hebben wij de collega's waarmee we samenwerken een lichaamsdeel moeten toekennen. Het gevolg was dat sommige collega's bijv. benen, armen, hart, schouders of een hoofd waren. Dit zou aangeven op welke wijze wij vinden dat de collega's bijdragen aan het team op de afdeling/vestiging.

Type Teams:
1. Bundeling individuen: kenmerk o.a. afwachtend, afspraken niet nakomen, niet luisteren, geen eigen verantwoordelijkheid, anderen beschuldigen.
2. Groep: kenmerk o.a. subgroepen, vingertje naar elkaar, zoeken naar je plaats, zoeken naar de vorm,leren feedback te geven, reactief, proactief.
3. Team: kenmerk o.a. Wij zijn beter, feedback geven, sociale controle hoog, iedereen heeft zijn inbreng, elkaar aanspreken, humor,regelmogelijkheden, eigen ideeën, zelf doen, proactief.
4. Open team: kenmerk o.a. open blijven staan voor verbeteringen, wederzijdse afhankelijkheid, sterke interactie, creatief meedenken, onderling vertrouwen.

Uitgebreid werd besproken tot welke categorie je eigen team behoorde en wat je daar zelf aan kon verbeteren.
Ook werd per vestiging gevraagd waar de klanten heeft meest boos om werden.
Op de eerste plaats stonden natuurlijk de boetes, op de tweede plaats de AVM-materialen die niet te scannen waren (voor de zoveelste keer). Herkenbaar voor allemaal!
We hebben veel geleerd van deze 4 bijeenkomsten en ik hoop ook dat het zijn vruchten zal afwerpen!

woensdag 30 maart 2011

Wel of niet W.A.A.R.(D)


Wat is een website W.A.A.R.D.
Een geheugensteuntje om te beoordelen wat voor waarde de website heeft:

- Wat zegt het Webadres?
- Wat is de Autoriteit van de auteur?
- Is de site Actueel?
- Is de site omgeven door Reclame?
- Wat is het Doel van de site?

Op webdetective.nl (bevat ook een quiz waarvoor Ingrid en ik glansrijk zijn geslaagd)en weekvandemediawijsheid.nl kun je tips vinden en uitleg over sites. Je moet internetbronnen kunnen beoordelen op hun waarde. Als informatiebemiddelaar heb je de taak om voor de klant als filter op te treden. Daarom is het handig om op een site het onderstaande gedeelte te raadplegen:
- Over ons = informatie over verantwoordelijke voor de site.
- Faq = antwoord op veelgestelde vragen en wie verantwoordelijk is.
- Contact: informatie vragen via email.
- Disclaimer: vaak naam van maker en uitleg dat hij niet
verantwoordelijk en niet aansprakelijk is.
- Colofon: vormgever of ontwerper (Webmaster).

Hoe kun je zien of een site up to date is:
javascript.alert(document.lastmodified) intoetsen op de adresbalk.Er verschijnt dan een datum tot wanneer de site is bijgewerkt. Als er een automatische datumaanduiding is ingebracht kan de site soms niet actueel zijn.
Een URL met een tilde: ~ betekent dat het een persoonlijke pagina is, dus niet altijd objectief.
Een URL eindigend met cijfers en tekens is een database dus informatie is veranderbaar.
Verder hebben we ook nog de site van de I-Bibliotheek bekeken.

De praktijk: Het Inlichtingenbureau



Dit keer niet zo lang bij het Inlichtingenbureau gezeten, maar toch nog 3 vragen gehad.
Lener vroeg naar De donkere kamer van Damocles van de schrijver Hermans.
In Bicat gekeken en met mevrouw naar de kast gelopen. Ze zag het enorm aantal boeken van Hermans en vroeg mij welke titels ik haar nog meer kon adviseren. Heb haar gelukkig kunnen maken met nog 2 titels.
Ook kwam er een meisje die vroeg of ik haar kon afmelden in de computer.
Het lukte haar niet. Ik ben met haar meegelopen en heb haar af kunnen melden.
Ook kwam er een lener die meldde dat de wifi niet functioneerde(voor de zoveelste keer!). Deze gebruiker ben ik al meer tegengekomen voor het zelfde euvel. Moet toch nodig eens wat aan gedaan worden zodat internet er niet zo vaak uitligt!!
Als ik bij het Inlichtingenbureau zit komt er altijd dezelfde vriendelijke dame aan de balie met vragen. Dit keer wil ze weten hoe de nieuwste Loes den Hollander heet en of het boek binnen is.
De titel kon ik wel voor haar vinden. Helaas voor mevrouw was de Toptitel uitgeleend en het gewone exemplaar nog in bestelling met maar liefst 5 reserveringen. Mevrouw was erg teleurgesteld.
Het was wel een heel bijzonder half uurtje want voor Lia Zuydgeest was dit de laatste keer bij het Inlichtingenbureau.