vrijdag 11 maart 2011
Klantgerichtheid: Communicatie
Communiceren vanuit de representatie-voorkeur van de klant.
93% Communiceren wij met lichaamstaal.
Luisteren=
Oogcontact maken
De vraag/klacht samenvatten
Mensen de ruimte geven(géén eigen mening over..en niet over jezelf vertellen)
Basisgesprek:
Communiceren als een OEN
O = open - geïnteresseerd
E = eerlijk - grenzen stellen, je beperkingen van jezelf en de
organisatie kennen.
N = Nieuwsgierig - doorvragen!
5 Basisvragen:
1. Openingsvraag: Waarmee kan ik u helpen?
2. Wilt/kunt u mij wat meer vertellen...
3. Ik zou u adviseren om.....
4. Kan ik u nog ergens anders mee helpen?
Aan hand van vragenlijsten bekeken waar je eigen kwaliteiten liggen. Het is ook van belang de representatie-voorkeuren; visueel, auditief, kinesthetisch of auditief digitaal, van de klant te doorgronden, zodat je daarop kan inspelen.
Tip: Gezien DVD "De naakte aap"van Desmond Morris met Baton gebaren(lichaamstaal).
Weerstand bij "lastige" klant oplossen:
1. Gedrag: Professionele houding = assertief = klant wijzen dat je die houding niet accepteert; grenzen stellen, maar kontakt behouden.
2. Oorzaken: Medewerker/Organisatie - lange wachttijden,
onduidelijke regels, klant wil eigen verantwoordelijkheid niet
dragen.
3. Ontspanning: (Mensen die boos zijn luisteren niet).
- Voor ontspanning zorgen door je op te stellen als een vriend
b.v. overeenkomsten met elkaar benoemen, complimenteren,hoge stem.
- Als een authoriteit,doen alsof je je overal thuis voelt,
alsof je een koningin bent, hier gebeurd wat wij hebben afgesproken.
- Jezelf als voorbeeld opstellen, orginaliteit, lef, humor
of creativiteit uitstralen. Jezelf loskoppelen van je
functie(meeveren, empathie).
4. Feedback:
Formuleren vanuit jezelf - de ik boodschap.
b .v. "ik zie dat u boos/geïrriteerd bent...."
- Benoemen wat iemand als gedrag vertoont, b.v. ik merk dat...
- Ik wil/verwacht dat....
- Kunnen we dit afspreken?
- Slotopmerking b.v. "Prettig dat u hiervoor even aandacht had".
Tips:
Boeken: "De psychologie van overtuigen" door Pacelle van Goethem"."Respect" en "Hangjongeren" van Hans Kaldenbach.
Één Vandaag uitzending 22 of 24/11/2010 Gedrag van klanten in
de supermarkt.
woensdag 9 maart 2011
De praktijk: Het Inlichtingenbureau
Gisteren weer bij het Inlichtingebureau gezeten en maar weinig vragen gehad.Ik heb aan Lia gevraagd om wat meer speurvragen zodat ik meer kan oefenen. Afgesproken is de speurvragen van de telweken te gaan doen.
Ook heb ik het "Inlichtingenboek" doorgenomen en de boekenlijst van het middelbaar onderwijs(Stanislascollege)bekeken. Ook nog een aantal klanten gebeld om te melden dat het door hun gereserveerde boek was binnengekomen.
Zoeken op internet
De functie van internet in de bibliotheek:
1. Leverancier van documenten (b.v. electron.tijdschriften)
2. Aanbieder (links naar)sites voor informatie en inhoudelijke info
3. Communicatie (b.v. e-mail,chatten,nieuwsgroepen)
4. Mediawijsheid (leren omgaan met internet m.n. ouders i.v.m.begeleiding van hun kinderen en senioren).
Tip:Er bestaat een landelijke site: www.mediawijsheid.nl,met daarop achtergronden en actuele ontwikkelingen omtrent mediawijsheid.
Zoekmachines
Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine.
Google gids bestaat uit gerangschikte categoriën(=directory) en is door mensen gecontroleerd uitgevoerd. Het geeft een beter resultaat maar is niet heel erg uitgebreid.
Metazoekmachine
B.v. http://www.ixquick.nl en www.vinden.nl
Dit zijn zoekmachines die een groot aantal verschillende internetzoekmachines in één dienst bij elkaar brengt.Het combineert en analyseert zoekresultaten van andere zoekmachines, filtert de dubbele informatie eruit en geeft de relevantie van de gevonden webpagina's weer.
Web 1.0 geeft toegang tot informatie.
Web 2.0 is zelf content. Een social web, je kunt inhoud erop zetten (hyves, twitter, flickr enz)en er wordt gedeeld met elkaar.
Web 3.0 semantisch. Wordt momenteel aan gewerkt en hierbij wordt internet slim. Woorden krijgen een bepaalde code en als je 2 woorden intypt zoekt internet de daarbij behorende informatie.
Verschil tussen zoekmachine en browser:
Zoekmachine geeft toegang tot informatie b.v. vinden.nl
Browser geeft toegang tot internet; b.v. internet explorer, firefox.
Url = webadres. Hoe langer het adres hoe dieper op de site
https = een interne site = beveiligd (s= securety)
.nl = toplevel = laatste deel van webadres
literatuurplein(.nl)= second level= voorste deel webadres
.com = commercieel
.org = organisatie non profit
.net = gewone website
Tip: Bij wikipedia staan de Toplevels van alle landen:
Toplevel domein - Nationale TLD's
Directory = een verzameling websites. De websites worden door medewerkers beoordeeld op kwaliteit en relevantie en daarna al dan niet geplaatst.
B.v. Startpagina.nl
Vinden.nl
Davindi.kennisnet.nl(onderwijs
Kennisnet.nl
Zoek.startpagina.nl - Nederland,linkenpagina's,metasearchers
maandag 7 maart 2011
Bronnen en zoektermen
Deze les hebben we gezocht in catalogi van:
1. Bicat
2. Noord/Zuid-Holland
3. Bibliotheek.nl
4. NCC-Picarta = heel Nederland+wetenschappelijk
5. World cat. (n.v.t.)
6. DBL - literatuur en wetenschappelijk(Ned.)
7. Synoniemen.nl. Handig om een zoekterm te veranderen
Homoniem = zelfde woord met andere betekenis b.v. vorst = vriezen, koning enz.
Welke catalogus je gebruikt hangt af van de vraag. En één bron is geen bron dus altijd dubbelchecken! Maakt niet uit via welke weg.
Tip: je kunt ook geavanceerd zoeken in google.
Primaire bron= boek of artikel zelf
Secondaire bron = info over..
Tertiaire bron = over-over
Catalogus = lijst van boeken in bezit(plaatsgebonden)
Bibliografie = lijst van boeken die overal verkrijgbaar zijn
Thesaurus = lijst met trefwoorden samengesteld door mensen(gecontroleerd)b.v. Siso en PIM.
Vrije tekst= ongecontroleerd b.v. google
Zoektermen
Booleaanse operatoren = verbindingswoorden tussen 2 zoektermen(not, or, and, near)
Free text = intikken en kijken wat er uit komt
Social tag = trefwoorden zoals in blog. Iedereen kan er aan bijdragen
UDC = universele decimale classificatie systeem = universitair wetenschappelijk
Worksheet = 2 clusters van tags bij elkaar voegen om zoveel mogelijk mogelijkheden te benutten.
Sneeuwbal methode en citaatindex = wordt vooral in wetenschappelijke bibliotheek gebruikt.
Quick/Dirty. de vraag even snel opzoeken.
zondag 6 maart 2011
De Praktijk: Het Inlichtingenbureau
Deze week ook weer een aantal vragen beantwoord.
De dvd Shattered was niet in ons bezit, ook nergens in Nederland.
Gezocht bij bol.com, daar was er wel één aanwezig maar niet de juiste. Daarna gegoogled en het bleek dat deze dvd alleen in het buitenland verkrijgbaar was.
Ook werd gevraagd naar de dvd van Dr. Zjivago. Er was wel aan te komen maar het bleek een engelstalige remake te zijn waarin Omar Shariff niet in meespeelde(dan zou ik hem ook niet willen zien!ha,ha).
Ook een vraag naar een eenvoudig EHBO-boekje van iemand die aan het inburgeren is.
Via Bicat: onderwerp-EHBO een boekje gevonden van het Oranje Kruis, was eenvoudig samengesteld met plaatsjes en daaronder de beschrijving.
Ook nog gezocht bij "Opvoeden", daar was een eenvoudig boekje met plaatjes over wat te doen met ongelukjes bij kinderen.
Een moeder vroeg een boekje over "emoties" voor haar zoon van 7 jr. Na
doorvragen bedoelde ze over zijn eigen gevoelens nadenken. Ik heb in Bicat-Jeugd-onderwerp bij geestelijk leven gezocht. Een boekje gevonden over religieus gevoel.
Abonneren op:
Posts (Atom)