maandag 16 mei 2011

Nog meer Jeugdbibliotheek




We hebben weer geoefend met vragen van jeugd.

Goed luisteren naar de vraag en natuurlijk goed doorvragen.
Geen vakjargon gebruiken en niet betuttelen: "Waarom kom je nu pas, als je het morgen af moet hebben?". (Komt helaas veel voor dus "kiezen op elkaar!").

Doorvragen als een scholier met een vraag i.v.m. een werkstuk komt.

Gebruik de 4 W's.

- Welke opleiding
- Wat voor soort
- in Welk verband
- Waarvoor etc.


We hebben ook met vragen op de PC geoefend.

1e vraag: Werkstuk over Keizer Augustus.
Goed letten op welke zoektermen en bronnen je gebruikt.
Eerst voor de hand liggende bron Bicat gebruiken met als trefwoord Keizer Augustus. Daarna trefwoorden als Romeinen of oudheid in Bicat, Picarta of Biografieën.

2e vraag: Werkstuk over voetbalvandalisme.
Weer eerst Bicat, ook via I-Bibliotheek, de krantenbank, Dagbladen. Nu.nl het Ministerie etc.
Mij lijkt het heel handig om wat meer de I-Bibliotheek erbij te gebruiken zoals Leesplein of Lemniscaat.nl en Lezenvoordelijst.nl (als de lener dat wil natuurlijk)

Verschil
Aangepast lezen = Visueel of motorisch niet goed (bijv. lich. gehandicapt)
Dyslexie = Stoornis in de hersenen; dat betekent dat men moeite heeft met lezen en spelling. Voor die kinderen kan Makkelijk Lezen of een Daisy-rom een goed hulpmiddel zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten